Månedens Motorsykkel

April 2025

1930 Opel Motoclub 500cc

Bilde tatt av: Bob Charles Andersen

Adam Opels selskap var lokalisert i Rüsselsheim am Main i Tyskland og blant produktene var symaskiner, sykler, biler og motorsykler.

De sistnevnte produktene ble laget i tre perioder: i noen år på begynnelsen av 1900-tallet, deretter fra 1913 til halvveis på tjuetallet og til slutt fra 1928 til 1930.

På bil- og motorsykkelmessen i Berlin tidlig i 1928 overveldet Opel motorsykkelfolket med fremvisningen av to veldig ekstravagante maskiner. Ramme, fjæring foran, tank, sal og styre var mildt sagt uortodokse.

Dette, kombinert med kadmiumbelegget på metalldelene og de knallrøde komponentene som sal, dekk, styrehåndtak, fotstøtter og kickstart-gummi sørget for et fantastisk syn.

Selve designet var ikke Opels, selskapet hadde sikret seg produksjonsrettighetene til det rullende motorsykkelchassissystemet til den svært uortodokse og multitalentet Ernst Neumann-Neander.

En av de store fordelene, hevdet Neumann-Neander, var at hans rammekonstruksjon i presset stål gjorde det mulig å redusere monteringstiden til en motorsykkel fra mellom 20 til 25 arbeidstimer til ikke mer enn fire arbeidstimer.

Opel Motoclub ble produsert i ca. 6000 eksemplarer i perioden 1927 til 1930.

Den ble levert i 2 varianter, 500T og 500S. 500T var en sideventilert motor på 16hk og 500S var en toppventilert motor på hele 20hk.

Motoclub ble den siste motorsykkelen Opel produserte.

Referanser:        www.yesterdays.nl/product/opel-1928-motoclub-500-cc-1-cyl-ohv/

Opel Motoclub Kur
Bilde tatt av: Bob Charles Andersen

Sykkelen står utstilt på Skandinavisk Motorsykkel Museum. Ta en tur innom og se på denne unike sykkelen og alle de andre fine og spesielle motorsyklene som er utstilt her.

Mars 2025

1939 RIXE 98ccm

Bilde tatt av: Bob Charles Andersen
Bilde tatt av: Bob Charles Andersen

Rixe & Co. Var en tysk produsent av sykler, mopeder og lettvekts motorsykler i årene 1921 til 1984. Dette er en 1939 – modell med en 98 ccm Sachs motor.

Denne sykkelen har en helt unik historie. Den ble bestilt fra Tyskland av firmaet Gresshoppa Sportsutstyr AS i Oslo, og var tenkt å bli brukt som budsykkel. Den ble levert til firmaet kort tid før den tyske invasjonen av Norge den 9. april 1940. Sykkelen ble gjemt unna tyskerne på lageret til firmaet, og ble stående der i 82 år (!) frem til Skandinavisk Motorsykkel Center fikk kjøpe den i 2022. Sykkelen har aldri vært montert sammen og startet. Motor og andre deler ligger fremdeles i originalkassen fra 1940.

Sykkelen står utstilt på Skandinavisk Motorsykkel Museum. Ta en tur innom og se på denne unike sykkelen og alle de andre fine og spesielle motorsyklene som er utstilt her.

20250305_115027
Bilde tatt av: Bob Charles Andersen

Februar 2025

Tempo CZ

Bilde tatt av eier: Øivind Ånerud

Tempo CZ 150 ble konstruert på grunnlag av de erfaringer som Øglænd samlet siden de tok opp produksjonen av motorsykler i 1931, og motorsykkelen var tvers igjennom et godt kvalitetsprodukt.

Motoren med navnet CZ kom fra tsjekkisk fabrikk og var en totaktsmotor på 148 ccm og med en ytelse på 6,2 hk, noe som var mye for selv langturkjøring med passasjer og bagasje. Ved utformingen ble det spesielt tatt hensyn til gunstig tyngdepunktsplassering og tilstrekkelig fri høyde over veien. Teleskopgaffelen kom fra Øglænd selv og hadde lang progressiv avfjæring noe som gjorde kjøringen behagelig. Samtidig var betjeningen av sykkelen plassert på en slik måte at man slapp å ta hendene bort fra styret under kjøring. Motorsykkelen var smakfullt lakkert med polykromatiske lakker i to harmoniske grønnfarger. Speedometeret var innebygget i lykten og koblet til motorens hovedaksel.

Tekniske spesifikasjoner:  
Motor: CZ type 352
Konstruksjon: Luftkjølt ensylindret totakts blokkmotor med vendespyling
Boring: 57 mm Ø
Slag: 58 mm
Kompresjonsforhold: 1 : 6,9
Ytelse: 6,2 Hk
Clutch: 3 skivers fiberlameller i oljebad
Drivstofforbruk ved gj.snittshastighet:  
40 km/time 2,1 liter/100 km
50 km/time 2,5 liter/100 km
60 km/time 3,0 liter/100 km
Maks hastighet i normal sittestilling: 85 km/timen
Største stigning med full belastning: Ca. 30 %
Kraftoverføring veiv – clutch: Kjede 3/8″ X 3/8″ – 50 ledd
Kraftoverføring til bakhjul: Kjede 1/2″ X 1/4″ – 116 ledd
Omsetningsforhold veiv – clutch: 1 : 2,66
Omsetningsforhold: 3 trinns girkasse
1. gir 28/9
2. gir 22/15
3. gir 19/18
Omsetningsforhold kickstarter – veiv: 1 : 5,332
Omsetningsforhold i speedometerdrev: 7 : 9
Forgasser: Jikov 2918 HC
Elektrisk anlegg: Svinghjulsmagnet for tenning og 6 volt 25/30 watt lyssystem
Tennplugg: PAL 14/175, Bosch W 175 T 11 eller tilsvarende
Bremser: 125 mm bremsetrommler av eget fabrikat
Ramme: Sveiset lukket stålramme
Hjul: Fram: 19″ – 2,75″  Bak: 19″ – 2,75″  3 mm eiker
Gaffel: Teleskopgaffel av Øglænds eget fabrikat

Referanser:         ″Den store tempoboken″ ISBN 9788282140997, Sidene 120 og 121.

                      ″Tempo motorsykler håndbok″ https://www.jonas-øglænd.no/handbok-cz-1